PERANAN PELAJAR DALAM MEWUJUDKAN PERPADUAN MELALUI INTEGRASI BUDAYA.
DUA 6022
KOMUNIKASI & PENYIARAN DALAM ISLAM
- NUR SHAFFIRA ASHRINA BT MOHD SAUPI (02DSK18F1007)
- NUR AIDA RAHAH BT ROZMAN (02DSK18F1012)
- NURIZZAH ATIRAH BT MOHD KHAIDIR (02DSK18F1057)
- WAN FATIMAH AL ZAHRAH BT WAN ISMAIL (02DSK18F1044)
- ERAPUTRISYAHWATI BT SYAMSI (02DSK18F1030)
TAJUK : JELASKAN PERANAN PELAJAR DALAM MEWUJUDKAN PERPADUAN MELALUI INTEGRASI BUDAYA
PENGENALAN
Perpaduan dalam Islam bukan sekadar hubungan baik sesama Islam sahaja, malah merangkumi kepada kaum bukan islam jua. Sejarah di zaman Rasulullah S.A.W mencatatkan bahawa masyarakat yahudi dan kristian ketika itu hidup aman dan damai di Madinah Munawwarah, kerana hak mereka tidak dicerobohi oleh umat Islam. Kesan keadilan Islam inilah kelompok Islam yang awalnya minoriti menjadi majoriti apabila kaum bukan Islam beramai-ramai menganuti Islam kerana tertarik hati dengan kebaikan yang ditonjolkan oleh umat Islam yang terserlah melalui akhlak dan perlakuan terpuji penganut-penganutnya.
KONSEP
- Perpaduan: Satu proses yang menyatupadukan seluruh masyarakat dan negara supaya setiap anggota masyarakat dapat membentuk satu identiti dan nilai bersama serta perasaan cinta dan banggakan negara.
- Integrasi: Satu proses untuk mewujudkan satu identiti nasional dalam kalangan kumpulan yang terpisah dari segi kebudayaan, sosial dan lokasi dalam sesebuah unit politik.
Bagi Malaysia, perpaduan menjadi keutamaan yang
tinggi untuk membentuk sebuah negara yang aman dan harmoni yang mana dihuni
oleh masyarakat pelbagai kaum,budaya serta agama. Kepentingan ini semakin
terserlah apabila isu perkauman sering diperkatakan secara meluas oleh pelbagai
lapisan masyarakat. Perpaduan sesama masyarakat Islam dinyatakan secara jelas
di dalam Al-Quran surah Al-Imran ayat 103 yang bermaksud “Dan berpegang
teguhlah kamu sekalian dengan tali Allah ( agama Islam ) dan janganlah kamu
bercerai-berai”.
Sebenarnya keutuhan perpaduan sesama masyarakat Islam tidak
akan tercapai kecuali selepas terlaksana beberapa prinsip asas seperti
tolong-menolong dalam menggalakkan kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran.
Dalam kontek ini, pelajar juga berperanan mewujudkan perpaduan dalam kalangan
mereka. Selain itu, boleh dimantapkan lagi dengan melalui aspek moral yang
baik, berakhlak mulia seperti saling menyayangi dan bersikap toleransi. Apabila
berlaku sesuatu perbalahan antara kaum, pihak bertanggungjawab terutamanya
kerajaan mestilah mengambil langkah yang sewajarnya agar bibit-bibit
persengketaan dapat dibendung dengan segera.
APAKAH PERANAN PELAJAR DALAM MEWUJUDKAN PERPADUAN MELALUI INTEGRASI BUDAYA ?
Dalam zaman pascakemerdekaan ini, isu perpaduan kaum merupakan satu usaha berterusan yang dipikul dan dijunjung bersama-sama oleh semua pihak. Sekiranya terlerai ikatan silaturahim dan musnah perpaduan dalam masyarakat, nescaya pelbagai impak negatif akan menimpa masyarakat khususnya dan negara amnya. Oleh sebab itu, peranan setiap rakyat Malaysia diperlukan dalam memupuk dan menyemai semangat perpaduan di negara ini. Peranan ini tidak hanya diperuntukkan untuk orang dewasa sahaja tetapi untuk para pelajar juga agar mereka lebih menghayati dan seterusnya sentiasa mengamalkan sikap semangat perpaduan ini. Mari kita lihat apakah peranan pelajar dalam mewujudkan perpaduan melalui integrasi budaya di bawah 😇👇
Antara peranan pelajar dalam mewujudkan
perpaduan melalui integrasi budaya ialah sikap saling menghormati antara satu sama lain. Sikap seperti ini
adalah sikap yang murni dan sentiasa digalakan dalam setiap agama. Sekiranya
pelajar menunjukkan sikap yang tidak baik terhadap pelajar lain, maka rasa
hormat dan semangat bersatu padu itu tidak akan wujud dalam diri setiap
pelajar. Sebagai contoh, menghormati rakan-rakan yang berbeza agama dan budaya
supaya setiap pelajar dapat saling bersama- sama dalam melakukan pelbagai
perkara seterusnya mendapat suasana belajar yang aman dan damai. Bak kata
pepatah, sepakat membawa berkat.
Pelajar
juga digalakkan berkomunikasi dengan jiran yang berlainan bangsa dan
ibu bapa juga disarankan membawa anak-anak mereka mengunjungi rumah jiran
semasa hari lebaran atau perayaan. Dengan cara itu, ibu bapa dapat menjadi suri
teladan kepada anak-anak dan membolehkan mereka menghayati keistimewaan
masyarakat Malaysia yang terdiri daripada pelbagai jenis kaum dan etnik. Walaubagaimanapun,
institusi-institusi pendidikan perlu bertanggungjawab menerapkan semangat
bersatu padu dalam kalangan pelajar berbilang kaum. Antara langkah yang dapat
diambil adalah dengan memberikan kerja-kerja berkumpulan. Dalam konteks ini,
hendaklah membahagikan pelajar secara berkumpulan dalam melaksanakan projek-projek
.
Selain
itu, sikap
perkauman dan keagamaan perlu dielakkan dalam diri setiap orang
pelajar. Usaha membentuk satu bangsa Malaysia amat mencabar
kerana selepas kemerdekaan, masalah perkauman tetap merupakan satu isu yang
serius dan perlu diambil perhatian. Malaysia yang terdiri daripada penduduk
berbilang kaum pernah menghadapi masalah dan konflik kaum, Khasnya peristiwa
13Mei 1969.
Sambutan hari perayaan, seperti hari raya, tahun baru
cina dan deepavali di sambut di peringkat sekolah juga salah satu langkah yang
berkesan bagi mengeratkan
hubungan antara kaum. Sebagai
contoh, pada sambutan hari raya kesemua yang hadir memakai pakaian tradisional
melayu. Secara tidak langsung wujudnya semangat perpaduan dan tiada lagi sifat
perkauman. Bukan itu sahaja, kaedah pembelajaran secara berkumpulan yang
terdiri daripada kaum yang berbeza dapat mengeratkan lagi hubungan dan ia secara
tidak langsung akan mewujudkan masyarakat yang penyayang di sekolah dan akan
melahirkan perpaduan serta kesatuan yang kuat dalam kalangan pelajar.
Pelajar bertanggungjawab untuk memainkan peranan penting ke arah pemupukan semangat perpaduan dalam kalangan masyarakat khususnya generasi muda. Semua pihak hendaklah bersinergi umpama aur dengan tebing untuk merealisasikan wawasan dan gagasan besar negara. Kita tidak mahu generasi muda hari ini mengabaikan peranan mereka untuk memupuk perpaduan dan menghancurkan negara yang bakal diwarisi kelak. Iltizam dan kesungguhan remaja dalam memupuk semangat perpaduan adalah dituntut demi mewujudkan semua negara yang bersatu padu, aman, maju dan berdaya saing di peringkat global. Hal ini tidak mustahil untuk dilakukan kerana di mana ada kemahuan, di situ ada jalan.
RUJUKAN
- Buku Komunikasi dan Penyiaran Islam edisi Politeknik.
Comments
Post a Comment